Glädjande besked för Mittbanan: flera viktiga åtgärder finns kvar i regeringens nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Satsningarna innebär fortsatt fokus på ökad kapacitet, förbättrad funktion och högre hastighet längs banan.

Fortsatta investeringar längs Mittbanan
I regeringens beslutade nationella plan för transportinfrastrukturen har flera insatser för Mittbanan fortsatt prioriterats.
Sträckan Östersund–Storlien ligger kvar som utredningsobjekt för hastighetshöjande åtgärder. Det innebär att arbetet med att öka kapaciteten och förbättra restiderna fortsätter.
Samtidigt fortgår redan beslutade insatser på:
- Sundsvall–Ånge
- Ånge–Östersund
Dessa åtgärder fokuserar på att stärka både kapacitet och hastighet, vilket på sikt bidrar till en mer robust och effektiv järnväg.
Ökad kapacitet och robusthet
De samlade investeringarna kommer att innebära förbättringar för Mittbanan där satsningarna på sikt kan bidra till att:
- öka kapaciteten för både person- och godstrafik
- förbättra punktlighet och tillförlitlighet
- skapa bättre förutsättningar för framtida utveckling
Fördjupa dig i den nationella planen
Vill du läsa mer om alla satsningar?
Ta del av hela den nationella planen här: 👉
Satsningar även på Inlandsbanan och Ostkustbanan
Vi vill också passa på att gratulera våra grannstråk.
- Inlandsbanan tilldelas medel för upprustning kopplad till totalförsvarets behov
- Ostkustbanan får fortsatt stöd för etapper i dubbelspårsutbyggnaden mellan Gävle och Härnösand
